Az alkalmazási terület:
- pedagógiai
- módszertani
- oktatásszervezési
Intézménytípus:
- szakiskola
- szakközépiskola
- kollégium
Korosztály: 14-18 év
Tartalmi leírás:
A jó gyakorlat céljai:
Az iskola közismereti oktatásában a 2006/2007-es tanévtől bevezettük a kompetencia alapú oktatást minden kompetencia területen SNI tanulók körében.
A frontális oktatás csak ritkán alkalmas a fogyatékossággal élő fiatalok számára. A tanulók sérüléseiből adódó hátrányok kompenzálására a pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztése, átalakítása a megoldás. Fontos célunk, hogy a tanulók ismeretszerzése folyamatos tevékenységbe ágyazott ismeretszerzés legyen. Az egyszerre több érzékszerv bevonása erősen támogatja az ismeretek megszerzését és elmélyítését. A pedagógus szerepe is megváltozik: inkább csak koordinátor, mint az ismeretszerzés forrása.
A technika alkalmazása során tevékenység központú oktatás valósul meg. A módszer alkalmas a többszintű differenciálásra.
Tanulóközpontú/gyermekközpontú pedagógiai eljárások alkalmazása, eszközrendszere:
A kompetencia alapú oktatás során alkalmazott kooperatív technika során a tanulók önállóan és egymástól szerzik meg a szükséges ismereteket, és jelentős szerepe van a csoportban (team-ben) a segítő egymásra utaltságnak. A tanulók folyamatosan értékelik önmagukat és társaikat, és szükség esetén megjelenik a tanári értékelés is. Nagy mértékben fejlődik az önértékelésük, és a közösség is erősödik. A fő hangsúly nem a pedagóguson, hanem a tanulón, a csoporton van.
A kompetencia alapú oktatás eszközrendszerének eredményes alkalmazása:
- szövegértés-szövegalkotás kompetencia terület
- matematikai, logika kompetencia terület
- idegen nyelv (német)
- szociális és életviteli kompetencia terület
- életpálya-építés kompetencia terület
- IKT kompetencia terület
A gyermekek, szülők egyenlő hozzáférése a minőségi neveléshez, oktatáshoz – sikeres együttnevelés:
A módszer a többszintű differenciálás lehetőségét is biztosítja, így az eltérő képességek is kezelhetők a tanulócsoporton belül. A RIDENS Iskolában konkrétan a különböző fogyatékossággal küzdő tanulók együtt oktatását és nevelését sokkal eredményesebben tudjuk kezelni a kompetencia alapú oktatás bevezetése óta.
Hatások, eredmények:
- lényegesen kevesebb fegyelmezési probléma a tanórák során
- a tanulók problémamegoldó képességének fejlődése
- a tanulók önállóságának fejlődése
- a tanulók önálló ismeretszerzési képességének fejlődése
- a tanulók személyiségének, önismeretének, önértékelésének fejlődése
- a tanulói közösség összetartozásának erősödése
Fázisok, adaptációs munka tervezése:
- fejlesztő team kialakítása
- pedagógusok képzése
- tananyagok kipróbálása
- program adaptáció (HEFOP 3.1.3)
- az adaptált programok bekerültek a Pedagógiai Programba
- a programok alkalmazása, továbbfejlesztése, az egyes tanulócsoportokhoz, tanulókhoz igazítása
- a tantestület többi tagjának megismertetése a módszerrel és annak eredményeivel
Kinek ajánljuk:
SNI tanulók esetén és vegyes képességű tanulócsoportok esetén működőképes és ajánlott jó gyakorlat.
Innováció:
A HEFOP 3.1.3 projekt során átvett és továbbfejlesztett gyakorlat újszerűsége abban van, hogy többféle (érzékszervi fogyatékos, mozgássérült, tanulásban akadályozott, részképesség-, tanulási- és beilleszkedési zavarral küzdő) fogyatékkal élő fiatalok együttnevelése során alkalmazható.
Eredményesség:
Az adaptációs munka elején és végén bemeneti és kimeneti mérést végeztünk. Ez a mérés egyértelműen igazolta, hogy minden területen fejlődött a kompetencia alapú oktatásban részt vevő csoport a hagyományos módszerrel oktatott kontroll csoporthoz képest. Csak néhány kiragadott példa: néma olvasás-szövegértés kompetenciaterületen 14,5; matematika kompetencia-területen 11,8; társadalom-ismeret kompetenciaterületen 18 százalékpontos javulás. A részletes eredmények természetesen bármikor megtekinthetők.
Humánerőforrás-igény:
- (6 fő) pedagógus
Az adaptációhoz, a fenntartáshoz szükséges eszközigény:
- IKT eszközök
- digitális tananyagok
- csoportmunkára alkalmas asztalok